“KERİM ÖKTEN BENİM ÜNİVERSİTEM OLDU”

EPA Foto Muhabiri Sedat Suna, “Tamamen foto muhabiri olmayı ve bu konuda ilerlemeyi kendime hedef seçtim” diyor.

Röportaj: ÜNAL ÇAM

European Pressphoto Agency(EPA), uluslararası haber ve fotoğraf ajanslarından biri. Sedat Suna ise EPA’da görev yapan ve aldığı çok önemli ödüllerle Türkiye’deki basın fotoğrafçılığını dünya genelinde başarıyla temsil eden bir isim. TFMD 2021 Yılın Basın Fotoğrafları yarışmasında Yılın Pandemi Fotoğraf Serisi Birincisi olan (EPA) Foto Muhabiri Sedat Suna, “Bu ödülleri alabiliyorsam, rahmetli Kerim Ökten’in etkisi büyük. Onunla tanışmasam hayat yolculuğum çok farklı olurdu herhalde” diyor ve ekliyor: “Bu yıl en uzun takip ettiğim hikaye İran-Türkiye sınırında yaşanan mülteci krizi ve insan kaçakçılığı. Halen devam ediyorum.” Suna, foto muhabirliği yolculuğunu Foto Muhabiri Dergisi için anlatıyor.

Gazetecilik hikayesi nasıl başladı?

Gazeteciliğe İstanbul’da Dicle Haber Ajansı’nda stajyer olarak başladım. İstanbul’a da bu staj eğitimi için gelmiştim. 4 Ay süren bir stajdan sonra muhabir olarak başladım ve 1-2 yıl boyunca sadece haber yazabileceğim hikayeleri takip ettim. Zamanla kendi haberlerimin fotoğraflarını da ben çekmeye başladım. İlk başlarda ilerisi için herhangi bir planım yoktu. Narphotos ile tanıştıktan sonra sadece fotoğrafa yöneldim. Narphotos ile fotoğraf dünyasına adım attım. Narphotos kurucu ekibinin bende emeği çoktur. Onların fotoğrafla kurduğu ilişki beni çok etkiledi.

“ONUNLA ÇALIŞTIĞIM HER HABER AYRI BİR EĞİTİMDİ”

Meslekle nasıl tanıştın, foto muhabirliği sevdası nasıl büyüdü?

Daha sonra uluslararası ajanslarda çalışan foto muhabirleri ile tanıştım ve fotoğrafa olan yönelimim tamamen değişti. Bu değişim sürecinde benim için en önemli isim 10 Nisan 2014’te kaybettiğimiz EPA Türkiye şefi Kerim Ökten’dir. Onunla çalıştığım her haber ayrı bir eğitimdi. Çıtası çok yüksek bir foto muhabiriydi. Her zaman kendi farkını ortaya koyan, olaylara başka yerden bakabilen ve en önemlisi çok iyi bir öğretmendi benim için. Alaylı bir foto muhabiri olarak, ‘Kerim benim üniversitem oldu’ dersem yanlış olmaz. Aynı şekilde uluslararası alanda da Picture Of The Year İnternational(POYI), global anlamda önemli. Bu yıl pandemi sürecinde çektiğim fotoğraflarla POYİ’de seri dalda ikinci oldum. Bu ödülleri alabiliyorsam rahmetli Kerim Ökten’in etkisi büyük. Onunla tanışmasam, hayat yolculuğum çok farklı olurdu herhalde. EPA’da stringer fotoğrafçı olarak başlamam için bana iş teklif etti. Uluslararası ajansların nasıl çalıştığını yakından görme şansım oldu. İlerleyen yıllarda büyük haberleri ve olayları fotoğraflamaya başladım. Tamamen foto muhabiri olmayı ve bu konu da ilerlemeyi kendime hedef seçtim. Hala Türkiye’de olan birçok haber için fotoğraf üretiyorum.

 

 

EPA da çalışmak nasıl hissettiriyor?

EPA global fotoğraf ajanslarından bir tanesi. Çok ortaklı ve geniş bir abone ağı var. Bu durum tüm foto muhabirleri için en büyük avantaj. Dünyanın her yerindeki medya araçlarına sizi ulaştırıyor. Saha da çalışırken bu geniş abone ağına sahip olduğunu bilmek tabii ki iyi hissettiriyor. Aynı zamanda üzerinizde baskı da oluşturuyor. Zamanla bu avantajları ve dezavantajları dengede tutmayı öğreniyorsunuz. Bazen geniş bir alan açılırken bazen de bütün kapılar ajanslara kapanıyor. Takip ettiğimiz haberleri dünyanın duymasını isteyenler ve istemeyenlerin arasın da fotoğraf çekmek tabi ki devamlı bir stres hissettiriyor. Bu stresi neredeyse bütün foto muhabirleri hisseder hangi ajans ya da gazetede çalışması önemli değil.

“FOTO MUHABİRİNİN ADI YOK”

Hem ulusal gazete de hemde uluslararası bir ajansta çalışmayı kıyaslayabilir misiniz, avantaj ve dezavantajları?

Bence bu kıyaslama olayına girmeyelim. Ulusal basında bırakın fotoğrafa önem vermeyi foto muhabirinin adı yok. Sanırım şu anda sadece 2 gazetede fotoğraf servisi var ve bu iki serviste istihdam edilen foto muhabiri sayısı 10 en fazla on beş. Bu arkadaşların ne koşullarda çalıştıkları da ortada. Bu nedenle bir kıyas yapacak durum yok bence. Ulusal basında çalışırken köşe yazarının kına gecesini çekmiştim, ciddi foto muhabirliği işleriydi.

Çalıştığınız konuları belirlerken nelere dikkat ediyorsunuz? Halen devam eden bir projeniz var mı?

Bizim önemli olan sıcak haber gündemine uygun hikayeler. Tabi ki başka hikayelerde üretiyoruz ama ajans foto muhabiri olduğunuz için öncelik sıcak haber. Gündem yoğunluğu azalınca başka hikayelere bakmaya zamanımız oluyor. Bu yıl en uzun takip ettiğim hikaye İran-Türkiye sınırında yaşanan mülteci krizi ve insan kaçakçılığı. Halen devam ediyorum.